「英語による英語の授業」の積極的な導入が唱えられた「新高等学校学習指導要領」の実施が近づいています。今回のリレーコラムでは,この「英語による英語の授業」というものをどのように捉え,それをどう実践していったらよいかについて,私案を書かせていただきたいと思います。
私は,「新高等学校学習指導要領」を読み,「教師と生徒が英語をなるべく多く使いながらコミュニケーションをして,授業を進めていくこと」を目指していると強く感じました。つまり,「教師だけが英語を使って授業をするのではなく,生徒も英語をできるだけ使って授業を進めること」を目標としたものであると感じたのです。
About fifty years
ago, in Montgomery, Alabama, one black woman wouldn’t give up her seat
to a white person on a bus. Blacks had to give up their seats to whites
in those days, but she wouldn’t. The woman was Rosa Parks. She was arrested
for breaking the "law."
Mrs. Parks’ arrest made black people in Montgomery stand together.
They decided not to use city buses until the law was changed. On the
boycott day, all the buses were almost empty! Eighteen black taxi companies
carried black people for the bus fare, 10 cents. Some people drove their
own cars and gave others a ride. Some used horses. Many people walked!
(平成19年度版三省堂高等学校英語教科書VISTA English SeriesT Lesson
12 The Bus Boycottより)
導入 【あいさつ・出欠確認】
Teacher: Good morning, everyone!
Students: Good morning, Mr. Ishiwata!
Teacher: How are you? How about Ayumi?
Ayumi: I’m fine, thank you.
Teacher: Good! I’ll call the roll. Is Tsutomu here?
Tsutomu: Here.
Teacher: Is Naoko here?
Naoko: Here.
Teacher: How’s the weather today?
Naoko: It’s sunny.
Teacher: Thank you.
…
☆
あいさつや出欠確認に,体調や天気などの質問を付け加えます。質問をひとつ付け加えるだけでも活気が出て,楽しく授業を始めることができます。やさしい英語のやりとりからはじめ,少しずつ内容のあることをやりとりできるようになるといいでしょう。
展開 【レッスンタイトルとテーマの確認】
Teacher: So let’s start today’s lesson! Kenji, where
will we start today?
Kenji: We’ll start Lesson 12.
Teacher: Very good! What is the title of Lesson 12?
How about Maho?
Maho: It is "The Bus Boycott".
Teacher: Great! What kind of story is it about? How
about Shinichi?
Shinichi: I don’t know.
Teacher: OK. How about Yumi?
Yumi: It is about black people.
Teacher: Excellent!
☆
レッスンタイトルやテーマを生徒に確認させます。積極的にほめたり,間違いを気にさせないような雰囲気作りに努めましょう。テーマについての質問に,生徒がすぐに答えられない場合は,教科書に載っている写真をヒントにするとよいでしょう。
活動 【新出単語と語句の意味調べ,読みの練習】
Teacher: First let’s check the meanings of the new
words and phrases! Please get into the groups of four or five to check
them. I’ll give you 10 minutes.
(Ten minutes later)
Teacher: Time’s up! What does "give up her seat"
mean? How about Haruo?
Haruo: It means "彼女の席を譲る".
Teacher: Very good! What does "arrest" mean?
How about Karen?
Karen: It means "逮捕する".
Teacher: Great!
…
Teacher: Next let’s read the story together! Please
repeat after me.
(Reading …)
Teacher: Please practice reading in each group.
☆
まず,新出単語と語句の意味をグループで調べさせます。全てを英語でやるという意識をなくし,グループ内では日本語を使ってよいことにします。次に,クラス全体で読みの練習をして,その後さらにグループで練習させます。
発表 【読みの発表,内容確認問題の発表】
Teacher: Please raise your hand if you want to read.
Any volunteers?
(Masaru raises his hand.)
Teacher: Thank you, Masaru. Please read.
(Masaru’s group read very well.)
Teacher: Excellent!
(After group presentation)
Teacher: I’ll give you three questions in English.
Please think about them for ten minutes.
Number one: Why was Rosa Park arrested?
Number two: What did black people decide to do after she was arrested?
Number three: How were the buses on the day of the boycott?
(Ten minutes later)
Teacher: Time’s up. Please raise your hand if you can
answer the questions.
(Sayuri raises her hand.)
Teacher: Thank you, Sayuri. Please give your answer.
Sayuri: I’ll answer number one. The answer is "Because
she broke the law.".
Teacher: Wonderful! Any other volunteers?
(Mikio raises his hand.)
Teacher: Thank you, Mikio. Please give your answer.
Mikio: I’ll answer number two. The answer is "They
decided not to use city buses.".
Teacher: Perfect! How about number three?
(Emi raises her hand.)
Teacher: Thank you, Emi. Please give your answer.
Emi: I’ll answer number three. The answer is "They
were almost empty.".
Teacher: Great! Thank you very much.
☆
まず,グループで読みの発表をしてもらい,次に,内容確認をします。さらに,レッスンテーマについて日本語で意見交換をさせれば,より内容理解を深めることができるでしょう。
まとめ 【宿題の提示・あいさつ】
Teacher: It’s time to say good-bye. You did a very
good job. The homework is to translate the two paragraphs. See you next
class.
今回,授業展開例で取り上げたVISTA English
Seriesは,易しい文章でありながらも,知的好奇心や問題意識を喚起するテーマを扱った教科書です。そういったテーマについて,英語が苦手な生徒も英語で発言できるようになるためには,教室英語の基本を日頃から繰り返し練習させることが重要です。それが,上に挙げた授業展開例の大前提となるのです。
最後に,参考資料として「生徒と教師のための教室英語」を付けておきます。「あいさつ,出欠,体調などを聞くためのやりとり」「教科書の本文を使ったやりとり」「授業の終了時のやりとり」の3部構成になっています。生徒と一緒に「英語による英語の授業」を目指すために,ぜひ活用していただければと思います。