三省堂高校英語教育 2006年夏号
1つ前のページへ

「コミュニケーション活動例集 特別編 リスニング特集」金子朝子(昭和女子大学)・Don Maybin(湘南工科大学)

Rainy Days

スクリプト
Why are some places so wet and other places so dry? Sometimes mountains stop the clouds. On one side of a mountain, it rains all the time. On the other side of the mountain, it is very dry. Sometimes a place is far from the sea. The air cannot get moisture, so there is no rain. And if the air is too cold, it cannot hold moisture either. The North Pole is really very dry!

How big is a raindrop? About 0.5 mm in size. It takes a lot of raindrops to fill a cup! The average rainfall in Tokyo is about 1,400 mm a year. That is twice as much as most places in Europe. But Cherrapundi in India had 9,300 mm of rain in one month! As for dry places, Arica in Chile gets only about 0.8 mm of rain a year. I am sure they would like to have more rainy days.

Step1 あなたの住んでいる地域の気候は次のうちどれに当たるだろう。適切なものにチェックをつけよう。

wet cold rainy
dry hot windy

指導上の留意点: 今日の天気から導入。気候について関心を持たせる。
指導の目的: 事前指導として、トピックへの関心を高める。
文法・表現: 絵を利用して、wet / dryに関連してmoisture(湿気)の意味を教えておく。

Step2 英語を聞いてみよう。何についての話なのか、次の中から適切なものにチェックをつけよう。

1. dry places   2. rain   3. the North Pole  4. moisture   5. Arica

指導上の留意点: 問題を先に読んでから、英語を聞かせる。
指導の目的: 事中指導として、話のトピックを聞き取る。
文法・表現: one, the other/副詞(so, too, really)

Step3 もう一度、英語を聞いて、以下の質問に答えてみよう。

A. 次の質問の答えとして適切なものを選ぼう。

1. Why is the North Pole very dry?
   a. Because if the air is too cold, it cannot hold moisture.
   b. Because the North Pole is far from the sea.

2. How much rain do most places in Europe get in a year?
   a. About 2,800 mm.
   b. About 700 mm.

B. 左の数字に関係のある記述を選んで線で結んでみよう。

指導上の留意点: 問題を先に読んでから、話を聞かせる。Aの答えの選択肢は聞き取りのみ。
指導の目的: 事中指導として、詳細な内容と数値を聞き取る。
文法・表現: 数字/比較の表現(twice as much as)

Step4 英語をもう一度聞いてみよう。あなたの住んでいる地域は雨がたくさん降るだろうか。それはどうしてだろう。日本語で説明してみよう。


指導上の留意点: 問題を先に読んでから、物語を聞かせる。雨が降る因果関係が理解できているかどうかを確かめる。
指導の目的: 事後指導として、当事者意識を持たせる。

Lucky

スクリプト
Joey loved his golden retriever, Lucky, more than anything in the world. They went everywhere together. When Joey walked to school, Lucky followed. When Joey ran up the hill to play with Bobby, the neighbor boy, Lucky ran, too. When Joey climbed a tree, Lucky waited at the bottom. Lucky was Joey's best friend. But one day something terrible happened.

Joey was going to visit his aunt in the city and took Lucky. At first, the dog enjoyed the ride, but in the city, he barked at the big buildings. He seemed afraid. When they arrived at Joey’s aunt’s house, Lucky ran into the street. There was the terrible noise of car brakes. Lucky had been hit! He was dead. Joey felt terrible. He cried and cried. The family decided to go home, but the dead dog was left behind.

When they arrived home, Joey walked sadly through the fields. Without thinking, he went up the hill to Bobby’s house. When he arrived, Bobby came out and said, “Where’s Lucky? I saw him walking behind you up the hill.”

Step1 次の1〜8を聞いて、あなたに当てはまれば、チェックをつけよう。

1 2 3 4 5 6 7 8
               

[聞き取る英文] 1. I have a pet. 5. I like pets.
2. I have a cat. 6. I like cats.
3. I have a dog. 7. I like dogs.
4. I don’t have any pets. 8. I don’t like animals.

指導上の留意点: 簡単なリスニングで英語を聞くことに慣れる。絵を利用して少年と犬が大の仲良しであることを話す。
指導の目的: 事前指導として、トピックへの関心を高める。
文法・表現: SVOの肯定文、否定文/not any

Step2 物語を聞こう。左の1〜3に続く説明の部分を右側から選び、線で結んでみよう。

1. Joey  ● ●is Bobby’s brother
2. Lucky ● ●is Bobby’s dog
3. Bobby ● ●is Lucky’s father
●is Lucky’s friend
●is Joey’s dog
●is Joey’s friend

指導上の留意点: 問題を先に読んでから、登場する名前に焦点を当てて聞かせる。
指導の目的: 事中指導として、基本的な情報を聞き取る。
文法・表現: SVCの文/動詞の過去形、現在形

 

Step3 もう一度物語を聞いて、1〜5の質問に対する答えをa, b, c の3つから選び番号で答えよう。

1. What kind of dog is Lucky? (   ) a. A spaniel.
b. A golden retriever.
c. A collie.
2. What did Lucky do with Joey? (   ) a. He ate dinner with him.
b. He followed him to school.
c. He played soccer with him.
3. Who was Joey going to visit? (   ) a. His uncle.
b. His grandmother.
c. His aunt.
4. What was the accident? (   ) a. Lucky was lost.
b. Lucky was hit by a car.
c. Lucky bit another dog.
5. Where did Joey go? (   ) a. To school.
b. To his bedroom.
c. To Bobby’s house.

指導上の留意点: 問題を先に読んでから、物語を聞かせる。答えの選択肢は聞き取りのみ。
指導の目的: 事中指導として、物語の要旨を聞き取る。
文法・表現: 疑問詞のついた疑問文とその答え。

Step4 物語をもう一度聞こう。Bobbyの最後の言葉にあなたならどう答えるだろう。1〜3から適切な答えを選ぼう。また、どうしてそう思うのか、日本語で下の枠内に説明しよう。

1. Lucky was hit by a car. Maybe Lucky is still with me.
2. Lucky was hit by a car. I left him at my aunt’s house.
3. Lucky was hit by a car. You’ve made a mistake.

Q. Why do you think so?

指導上の留意点: 問題を先に読んでから、物語を聞かせる。
指導の目的: 事後指導として、当事者意識を持たせる。
文法・表現: 受け身/動詞の過去形、現在形


1つ前のページへこのページのトップへ

 
英語教科書・教材
題材リンク集
教科書準拠教材
共通教材
CROWN PLUS
『三省堂高校英語教育』
デジタルテキスト  
英語教育インフォメーション
英語教育コラム
英語教育リレーコラム
フーンコラム

小学校英語活動コラム 英語教育関連書籍
三省堂辞典一覧:英語新しいウィンドウに表示
幼児・小学
教室・教師向け
研究会情報
小学校英語活動
中学校英語教科書 ニュークラウン
高等学校英語教科書